Formule 1 voor de deur

Mensen zijn dol op snelle auto’s. Daarom kijken we altijd zo gretig naar Max. Nu is voor velen een plekje in zo een auto ver weg. We hebben immers niet allemaal Jos Verstappen als vader om ons elk weekend naar de kartbaan te sturen. Maar zelfs als je de loterij zou winnen zou een F1 wagen voor de deur alles behalve gemakkelijk zijn. Hieronder een aantal redenen.

Verzekeringskosten

Het alleen al voor de deur hebben van de auto zal een vermogen kosten. Zo zijn de gemiddelde verzekeringskosten per Grand Prix tussen de 75 en de 100 miljoen euro. Als we gul zijn en wat omgevingsfactoren aftrekken kan je al snel rekenen op 125.000 euro verzekeringskosten per race per auto. Niet verrassend voor de waarde, maar wel een duur grapje. Je zal zelf natuurlijk die auto niet zelf zo uitwonen als de coureurs, maar ik zou niet op de coulance van de verzekeraar rekenen.

Slijtage

Lang rijplezier zit er niet in met zo een wagen. De nauwe tolerantie van de onderdelen betekent dat alles namelijk ontzettend hard slijt. Je zal dus vaak genoeg de onderdelen moeten gaan vervangen. Veel onderdelen zijn ook speciaal gemaakt van exotische materialen, dus reken maar op een goede rekening.

Brandstof

Behalve dat de auto’s op rap tempo door hun benzine heen gaan is het ook nog eens bijzondere brandstof die er in moet. Je zal dus niet langs de snelweg kunnen tanken, en de achterbak biedt weinig ruimte voor een jerrycan. Als je een ouder model op de kop tikt kan je misschien wat kwijt in de bidon. Op zo een halve liter kom je met een verbruik van 1 op 4 zo toch weer 2km verder.

Bijtelling

Niemand heeft ooit de rekensom ervoor gemaakt, maar met wat natte vinger werk durf ik wel een inschatting te maken. Met een verbruik van 1 op 4 en een gemiddelde uitstoot CO2 per race van 626 ton zal de bpm niet mals zijn.

Banden, heel veel banden

Heb je je ooit afgevraagd waarom ze altijd zigzaggen als ze achter zo een veiligheidsauto rijden? Dat is om de bandjes warm te houden. Als ze namelijk te koud worden, lees kamertemperatuur, verliezen ze hun grip. Door die warmte slijten ze ook ontzettend hard, dus koop maar een paar setjes.

Vroege vogel

Omdat de toleranties van de motor zo nauw sluiten kan deze niet koud gestart worden. Bij de F1 gebruiken ze daar speciale circulatie installaties voor, dus die mag je bij het prijskaartje rekenen. Zelfs als je hem wel neemt, zal je dus vroeg uit de veren moeten om er mee te gaan rijden.

Meer weten?

Benieuwd hoe zo een F1 wagen nou voorbereid moet worden? Ga dan naar F1maximaal.nl voor alles over de sport.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *